18 mei: Sint-Niklaas > Rheine met de trein

Deze morgen tijdig opgestaan om rustig te kunnen vertrekken, rugzak definitief ingepakt en om 9:45 door gegaan om de trein van 10:10 richting Berchem te hebben waar ik moest overstappen naar Breda.

Rustig verlopen en de trein op naar Breda, normaal gezien reed hij nog eerst naar Antw.C, maar wegens werken vertrok de trein direkt richting Breda. Over mij zat een bompa en boma met twee meisjes en twee jongens, en plezier dat ze hadden. Tot ze me voorbij de Luchtbal vroegen of de trein niet naar Antw.C reed. Maar bompa toch...dat is uw schuld. Fluistert soit, aan het station Noorderkempen dan maar de hele familie eruit om terug naar Berchem te sporen waar ze dan een bus naar het Centraal station moesten nemen. Een welgemeend succes en neem nu de juiste trein vergezeld van een goede dag van mij.....En toen werd het stil.

Voor mij liep alles vlot, op tijd in Breda waar ik moest overstappen voor de trein naar Deventer en daarna de trein naar Rheine. In Deventer nog een sausijzenbroodje verorberd om iets in de maag te hebben. Op tijd in Rheine aangekomen, wat anders dan de NMBS. Het was zonnig en warm, en ik liep daar rond in een regenjas, die gekke Belg ook hé. Een zeer snelle en vlotte incheck in het hotel dat 2 minuten van het station was gelegen aan een voetgangerszone. 1persoonskamer proper, modern, WiFi en tv. Snel een douche genomen om wat af te koelen en dan een voorbereidende wandeling gedaan in Rheine. Me bij een bakker een pretzel, warm worstenbroodje en een broodje met kip en currysaus gekocht om op te eten op de kamer, ik had geen zin om op restaurant te gaan. Vanavond eens kijken naar een degelijk restaurant voor morgen. Morgen zullen de winkels hier gesloten zijn, dus maar eens uitzoeken wat er te doen is in deze stad.

Ik was via VtmGo naar "Een aanrijding in Moscou" aan het zien tot ik besefte dat ik nog aan de blog moest werken. Hiermee dus.... Nu enkel nog wachten tot 20:00 uur om te skypen met die van ons. Die wil zeker zijn dat ik ben waar ik beweer te zijn.😁

De groetjes uit Rheine en bis morgen. 😜😘😘😘😘

19 mei: Toerist in Rheine

Heerlijk en lang geslapen, om 22:30 gaan slapen en pas om 8 ontwaakt. Maar hé, ik moest niet vertrekken. Ik had merkwaardig genoeg last van mijn duizelingen..maar daar heb ik pillekes voor. Het kan maanden duren eer ik daar nog eens last van heb, merkwaardig dus dat het juist vandaag was.Te snel rechtgekomen denk ik. Maar kom, na een paar pilletjes verdwijnt dat weer. Heeft wat te maken met zwevende kristallen in het oor.

Dus op het gemak gaan ontbijten om 9 uur en rond tien opgestapt. Ik dacht eerst aan een museumbezoek, maar het was zo'n mooi weer dat ik wat ben gaan wandelen, richting basiliek, stadspark en dan rond gewandeld om al een stuk Hermannshöheweg te lopen in tegengestelde richting.

Dan nog wat gaan drinken en terug op de kamer waar ik me dan bezig heb gehouden om alle overnachtingen op de route te markeren op de smartphone zodat ik probleemloos mijn slaapplaats kan vinden, de meeste overnachtingen liggen niet direct op het pad zelf, en ik moet dan afwijken.

Tegen 18:00 dan richting restaurant getrokken, de Mc Donalds..😁😋. Dar kon je enkel bestellen via een digitaal bord, ik kan me voorstellen dat mensen die het niet gewoon zijn met computers of Smartphone te werken buiten gaan zonder te eten. Wat wel aangenaam was, dat er een wasbekken was waar je je handen en ellebogen doordrenkt van saus en mayo kon wassen. Gedaan met de snelle hap terug naar buiten en het was licht aan het regenen. Voor morgen en overmorgen verwacht men heel ander weer. Maar ja, wat komt....komt. Tot nu toe mag ik niet klagen op mijn LAW.

De rest van avond ga ik doorbrengen met de rugzak volledig klaar te zetten, een filmpje kijken en water drinken.

Een heerlijke ongestoorde nachtrust en tot morgen 😇 En...vanaf morgen volgen op 13 etappes

28 mei: Toerist in Detmold

Mijn privé ruimte met sofa, twee zetels om als een echte Benidorm bastard naar tv te kijken. ðŸĪŠ

Mijn rustdag, heerlijk lang in bed gelegen. Om 8:10 er maar uitgekomen. In slow motion mijn toilet gaan maken. Het uurschema gaan opzoeken voor de bus van hier naar Detmold en terug, valt mee, elke 15 minuten een bus en een ticket kost 2,40€. Nog eerst even genieten van de rust hier in mijn privé leefruimte en me dan in het wilde leven van Detmold gaan smijten. Weitere nachrichten folgen später 😁😇

Zo, zijn we weer. De bus van 10:29 genomen naar Rosenthal Detmold, de halte aan het centrum. Mooi stadje, niet te groot met een mooi Slotpark, de gebruikelijke verkeersvrije winkelstraten en het was vandaag marktdag. Dat wil zeggen....veel volk. Eerst het park door, me een 20 minuten op een bank in de zon gezet. Dan de markt rondgezwalpt, de worstenkramem vermeden, lekker maar o zo calorierijk. Dan nam ik me liever vanavond een lekker dessert.

Ik kocht me worsten en krachtbarretjes voor onderweg, iets om goed te ruiken, en wat plezierige minikaartjes. Het weer was mooi, zonnig en niet te warm. Me op een terras gezet om een Pinot Grigio te drinken en de mensen te bekijken, van jong naar oud en van mooi naar lelijk. Kortom, alle schepselen op deze aardbol. Soms oogstrelend en soms zette ik mijn bril af. Er kwam een zwaar gehandicapte man voorbij al bedelend met een potje in z'n hand. Verbijsterend als je ziet hoe al die volgevreten welvarende mensen die man negeerden, het hoofd afwenden alsof ze hem niet zagen. Of hoe onmenselijk deze egoïstische maatschappij kan zijn. Er zullen zeker charlatans rondlopen onder de bedelaars, maar deze man was overduidelijk zwaar gehandicapt met beentjes als borstelstokken...intriest.

Hoe dan ook, de bus terug naar Berlebeck van 14:17, en toen begon het te regen. Het regende nog als ik aan de bushalte in Berlebeck afstapte en redelijk goed zelfs. Maar terug in het pension volstond het om mijn jas in de badkamer te hangen. Ondertussen is het gestopt, moest het nog regen als ik straks naar het restaurant ga, heb ik een megaparaplu bij. Niet bezord zijn dus. Om 17:30 opent het restaurant en in tussentijd wijd ik me alweer aan de blog.

3 juni: Toerist in Marsberg

Nikolaikirche Obermarsberg

Vandaag tot 7:30 in bed gelegen met het besef dat ik enkel mijn toilet moest maken, geen rugzak inpakken en klaar maken vòór het ontbijt. Rustig zeer rustig gaan ontbijten. Zonnig en nog 25 graden. En om 10 uur wegwezen, een rustige dag. Ja, dag Jan. De Hauptstrasse doorgelopen richting Bahnhof, uurschema gecontroleerd. Langs de Lidl om 2 Pink Ladys te kopen en een fles Schwip Schwap..cola met appelsien zonder suiker.

De kaart eens bekeken en ja, ik ga langs de Diemel en twee bruggen verder  over de Diemel en dan omhoog naar Obermarsberg, 150 meter omhoog. Mooi, ik onderweg en stilaan zag ik de lucht donkerder en donkerder worden. Dan donder en bliksem en den deze geen regenjas noch paraplu mee. Toen ik aan de rand van het bos kwam waar ik omhoog moest merkte ik 100 meter verder een oude stal op waar landbouwvoertuigen onder stonden, ik mijn pas wat versneld om het dan op een lopen te zetten omdat het plots hevig begon te regenen. Stond ik daar tussen een aanhanger vol hout en een landbouwmachines....maar...droog.

Tien minuten later kon ik terug doorgaan, het regende nog stilletjes maar in het bos voelde ik dat niet zo, tot ik boven aankwam lichtelijk bezweet en de tong op de sandalen waar ik dan gezwind richting Nikolaikirche ging om daar in het portaal te gaan schuilen. Dan begon het op te trekken en kon ik alweer verder. Richting St Petrus und Paulus kirche. Zoveel moeite om een schandpaal en twee kerken op de digitale plaat vast te leggen.ðŸĪŠ

Van 400 meter terug naar beneden richting Niedermarsberg langs de Waldweg, overvloedig begroeid met allerlei planten en hoog gras met als resultaat dat de onderste pijpen van m'n jeans stevig gezegend waren met pas uit de lucht gevallen...regenwater. Ach, dat droogt wel. Na de afdaling ging ik direkt richting pension. Blij dat ik mijn vochtig bezweette t-shirt kon uitdoen, en mijn jeans te drogen kon hangen. De t-shirt heb ik direkt gewassen en ook te drogen gehangen.

Kortom, een vochtige inspannende wandeling van 9,77 km was niet wat ik eigenlijk in gedachten had deze morgen. Of hoe dingen anders kunnen verlopen dan gedacht of verwacht. En nu ga ik efkes rustig blijven. Plat op de rug in bed. 😁

Tegen 18:00 uur gaan eten, een keer niet Duits. Bij den Turk deze keer. Had een groot assortiment.aan pizza, spaghetti en durüm en al die Turkse dingen. De duurste pizza kostte 7,5 euro voor een grote pizza. Maar ik wilde pasta en bestelde macaroni in een lekkere saus met vlees erin..simpele maar smakelijke maaltijd, daar een suikervrije cola bij. Kostte me 7 (zeven) euro. In het terug lopen dan mijn dessert gaan halen bij de ijsboer, twee bollen citroen voor 2 euro. Eten, drinken en dessert was dus 9 euro. ðŸĪĢðŸĪĢ

Na een voormiddag van zon en warmte, een zwaar onweer en terug opklaringen met zon is het nu terug aan het regenen. Was ik één dag later aangekomen had ik in dat onweer gelopen. Wat een medaillonetje toch kan doen. Vanavond de laatste keer skypen, en hopelijk heeft die van ons iets deftigs klaar gemaakt om te eten. Ik wens jullie een snurkloze en jeukvrije nacht toe. ðŸ˜īðŸĪ—

4 juni: Terugreis Marsberg > Sint-Niklaas

Een stationnetje 's morgens in de vroege

Na een heerlijke slaap en een luie morgen, alles was zo goed als ingepakt...gaan ontbijten om 8:50. Rustig en ontspannen, trein vertrekt maar om 9:58 en op tien minuutjes ben ik aan het station. Eerst nog eens langs de Kik gepasseerd waar ik al eens een bundel van 4 stretch onderbroeken had gekocht voor de prijs van 4,99€.  En die onderbroek zat zo goed, zo aangenaam dat ik nog vlug 8 onderbroeken ben gaan bijkopen...to stretch or not to stretch...that's te question. ðŸĪĢðŸĪĢðŸĪĢ. 12 onderbroeken voor 14,97€. Wat kan het leven toch heerlijk zijn met eenvoudige en goedkope dingen.😇

Stond ik te wachten op spoor 1, en dezen uil moest op spoor 2 zijn,  in de laatste 2 minuten nog snel naar spoor 2 kunnen spurten. Gelukkig waren er maar 2 sporen. De trein kwam juist aan..oef. van Marsberg naar Hagen, van Hagen naar Köln, van Köln naar Brussel-Noord en vandaar naar Sint-Niklaas. In Köln  toch nog iets gaan eten, bij een Thais fastfoodrestaurant. Was lekker, noedels met allerlei groenten en vlees. Eens wat anders dan de Mc Donalds. Heel het zootje naar binnen gewerkt en toen ik op perron 6D-G kwam stond de ICE naar Brussel-Midi al te wachten, nog 9 minuten om mijn stoel te vinden. Stoel 51, kom ik aan mijn stoel, zit daar een man op." Sorry mr maar dit is mijn stoel..heeft u geen nummer op uw ticket? Jawel, nr 41..ja..maar daar zit iemand anders. Tja, dan moet u die persoon zeggen dat die op uw plaats zit. We zitten toch niet meer in de kleuterklas hé. Nummertje op het ticket, nummertje op de zetel. We gaan geen stoelendans doen hé. ðŸĪĢðŸĪĢðŸĪĢ

Soit, ondertussen zijn we vertrokken uit Luik-Guillemins richting Brussel waar we moeten aankomen om 15:26.Geluk gehad met de treinverbindingen zodat ik niet om 17:36 maar om 16:34 thuis was.

Het was een mooie tocht waar het Teutoburgerwald een constant iets was, 90 % van de tijd liep ik in het woud. Moeilijke dagen, gemakkelijke dagen. Zere voeten en een zere knie. Maar hoe dan ook, blij dat ik het alweer...of is het weeral..kon doen. Zij die volgden in stilte hoop ik dat ze er toch ergens plezier mee hadden, en zij die wat actiever waren idem dito. Ik deed de wandeling, jullie de rest. Herzlichen dank. Tot volgend jaar als God het wil. Anders doe ik het wel met de fiets, en neen, niet met de electrische. Dat is voor de Roger. FluistertTips

De groetjes en tot de volgende keer.