Etappe 12/ 2 juni Falkenstein - Wiesenfelden 29,3 km

2 juni

Een boskapel

Vandaag zo goed als 30 km, licht bewolkt en hopelijk gaat het niet te warm worden.Nog een koppel Antwaarpenérs tegen gekomen bij Maria..maar ik nam de tijd niet om een uitgebreide babbel te doen...vertrekken maar voor een lange dag.

Ja, hier ben ik dan. Zware dag gehad. Veel bos, veel klimmen en veel dalen. Gelukkig was de temperatuur goed...na de middag in de volle zon was het best warm maar niet zoals de vorige dagen. De Zwitser was vroeg vertrokken zonder ontbijt en heb ik niet meer gezien,die had trouwens een overnachting in een gehucht vóór Wiesenfelden.

Af en toe eens gestopt om wat foto's te nemen, en korte maar meerdere pauzes genomen. Tot nu toe was dit de zwaarste trip. Morgen overnacht ik in Konzell...een welnesshotel maar wel 2,5 km buiten Konzell, en de weg ernaar toe was niet echt aangenaam..allemaal asfalt. Naar het hotel gebeld om te vragen of ze me in het dorp konden ophalen , en dat bleek geen probleem..hoera.

Uiteindelijk arriveerde ik in Gästhof Zur Post in Wiesenfelden, de kamer is proper in een oud huis waar de vloeren wat scheef staan zodat de kleerkast wat naar rechts helt en de chauffage naar links. 😁 De tv is nog een tv waar je een koe mee kan doodsmijten en waar enkel sneeuw op doorkomt. Eten uit de rugzak vandaag, geen zin meer om nog naar beneden te gaan. Douchen en blij zijn dan mijn voeten lucht krijgen want die hebben serieus van hun gat gemaakt vandaag.

Foto's worden morgen geplaatst, geen WiFi hier en heb iets minder dan een gigabyte ter beschikking tot overmorgen. Slaap lekker, ik in elk geval zeker. 😗😗😗😗

Vandaag 46800 stappen + 347422  = 394222 stappen

Etappe 13/ 3 juni Wiesenfelden - Konzell 25,5 km

3 juni

Even genieten 😁

Vandaag ontbijt om 8 uur, een 23 km naar Konzell. Alweer schijnt de zon en gaat de temperatuur naar 26 graden, nog steeds heet genoeg om vele liters zweet achter te laten op mijn weg. Het eerste deel naar Haunkenzel gaat na een eerste zware klim om uit het dorp te komen over in een aangename weg zonder veel stijging, maar daarna is er een  zeer zware klim over de Gallner berg, 709,5 meter. Dat was wel een klim van formaat. Ik ben er nog niet goed van. 😥

Na de zware dag van gisteren kwam deze wel super aan, ik heb niet op een scheet meer of minder gekeken. Timber!!! Het lukte me dan toch in Denkzell te geraken waar ik een Gästehaus Der Wirt zag...ja...koud drinken. En plots zag ik daar twee vrouwen zitten met een rugzak naast hen. Een vrouw van 70 en een vrouw van 76 die in Wiesenfelden vertrokken waren om tot Passau te geraken. Als je op de vrouw van 76 een brood smeet was het gesneden...ik denk niet dat daar veel vet aan was, maar wel een vriendelijke dame. In juni gingen zij een fietstocht doen in Vlaanderen en steden als Leuven, Gent, Brugge en Blankenberge aandoen om terug te keren naar Brussel waar ze dan de trein naar huis zouden nemen. Twee pittige oudjes.😁

Zij gingen door terwijl ik nog aan het genieten was van mijn grote ijskoude water met citroen, nog een 3 km naar Konzell waar ik het hotel zou bellen om me daar op te halen omdat de weg van Konzell naar het hotel nog bijna 3 km was en over asfalt ging. Heerlijk het vooruitzicht op een verblijf in een **** hotel. Daar aangekomen lagen de papieren al klaar, enkel ondertekenen en linea recta naar kamer 32. Een mooi zeer ruime kamer met inloopdouche, balkon enz .. een kamer **** sterren waard. Direct naar de ijskast gaan snuffelen en een heerlijke koude cola genomen. Wel even verschoten van de prijs...alles 1,5 euro uitgezonderd de Prosecco, die kost 2,5 euro.😁

Een wasje geslagen, een heerlijk douche en dan genieten met het vooruitzicht van een rustige namiddag en avond in een **** hotel. Ik ben wel mijn kostuum en das vergeten...doemenhé. Haasten moet ik me niet, want skypen met die van ons is maar om 21 uur, die is nu nog in Katara aan het genieten van de sauna en heerlijk eten. Maw, zij zweet van de sauna, ik van het klimmen over berg en dal.

Ik zal later laten weten of het eten lekker was en of het zo goedkoop was als de drank in de koelkast. 😙

Het eten was heerlijk....3 soorten vlees maar normale proporties met aardappelen in de schil, boontjes met spek en kruidenboter, en de in deze warme tijden hoognodige crème glace. Met water en een kannetje Blauer Zweigelt..heerlijk wijntje. En altijd plezierig als je dat kan eten zonder problemen, meer afgelopen vandaag dan opgegeten. En echt duur was het niet, de hoofdschotel 17,90...de wijn 6 euro, de twee bollen crème glace 2 euro En de halve liter water 2,8 euro, voor een ****hotel best een aangename prijs.  En nu nog wat genieten van de luxe en rust. Morgen een lichte dag normaal met hoogstens 16 km naar een camping in Viechtach waar de luxe iets minder zal zijn. Een kamer met gedeelde badkamer aan 22 euro per nacht....maar....maar, met een zwembad en een dag rust.

Met deze wens ik jullie een even goede nachtrust als ik mezelf gun. 😴😴😴😴😴😪😪😪😚😚😚😚😚😚

Vandaag 34235 stappen + 394222 = 428457 stappen

Etappe 14/ 4 juni Konzell - Viechtach 18,00 km

4 juni

Ontwaakt in alle rust, heerlijk geslapen en vandaag minder km. Van Konzell naar de Pandurensteig die ik door middel van mijn uitstekende Locus map pro, een app die zeer gedetailleerd is zowel wat betreft het terrein, hoogteverschillen en die ook alle lange afstandswandelingen en andere wandelingen bevat zodat ik steeds weet waar de Goldsteig is...me zonder problemen  naar Viechtach brengt.

Een zeer rustige wandeling, niet gehaast, een paar rustpauzes op een bankje met mooi zicht. Na Moosbach passeerden me twee vrouwen die niet goed schenen te weten hoe te wandelen, begroeting in het Duits natuurlijk en de vraag of ik kon helpen, en onderling begonnen ze Nederlands te praten..nou, zullen we het dan maar in het Nederlands doen? Twee vrouwen met een kaart in de hand en wandeling nr 10 niet meer vinden, ze dan maar uit medelijden op de juiste weg gezet en nog veel plezier....en...let op jullie kaart hoor. 😁

Best wel een mooie wandeling zeer gevarieerd, bos, weiden en asfalt. Nog steeds op de Pandurensteig kom ik een echtpaar op een bankje tegen die lekker in de zon een cola zaten te drinken, bleken het Engelsen te zijn die een rondreis maakten van 10 weken, hun volgende stop was Passau..Oostenrijk, Tsjechië, Hongarije en nog van alles en wat. Ook België zouden ze nog aandoen en ze ineens de goede raad gegeven geen chocolade te kopen in Brugge in winkels die Belgische chocolade verkopen,  chocolade uit Roemenië voor de prijs die je betaalt bij een echte chocolatier. In Brugge krioelt het van de toeristenuitzuigers. Nou ja, na een babbel van 10 minuten de knoop doorgehakt en het laatste stuk naar de camping gelopen waar ik een gastenkamer heb.

Aangekomen aan de camping pufte ik van de warmte, gelukkig was er een klein winkeltje aan waar men drank en beleg als confituur kon kopen, maar ook kaas en worst, 3 broodjes besteld voor morgenvroeg en de kaas of worst koop ik dan ook morgenvroeg, want op mijn bescheiden kamertje is geen koelkast. Toen ik op de kamer het vensterraam opende bleek er een wespennest te zitten, snel terug dicht gedaan 1 steek gekregen en 3 wespen binnen. Mijn handdoek ging heen en weer om de niet uitgenodigde gasten van het leven te beroven alvorens ze mij zouden aanvallen...man man man, wat is het leven van een wandelaar toch zwaar en gevaarlijk. 😣

Nou ja, na een heerlijke douche in de gemeenschappelijk douchecabines die trouwens modern en proper waren dan maar aan de blog begonnen, en gelukkig is er óók een recreatieruimte waar ik koeler kan zitten met zetels en tv en een hele boekenkast met Duitstalige boeken.😁

Zo direct eens gaan zien wat de pot schaft en ineens melding doen van het wespennest..tot later.Zo, eerst langs de receptie geweest om het wespennest te melden en ik kreeg direct een andere kamer. En nog wel een tweepersoonskamer veel ruimer en aangenamer met een raam aan de zijkant, de andere kamer had een veluxraam en warm dat het daar was en dan je raam niet kunnen open zetten, dan was ik mijn bed uitgeschoven denk ik. Dus...al bij al een goede zaak dat wespennest. Een veel betere kamer.

Gaan eten in het restaurant van de camping een 100 meter  van de receptie, goed gegeten, fritjes met een steak en een salade was 8 euro, en het vlees was lekker gebakken met een goede saus en een hefe weize alcoholfrei...voor 10,50 had ik goed gegeten en gedronken.  En nu afsluiten want die van ons gaat elke minuut skypen... tot morgen en niet te hard zweten hé. 😁😉😉😉

Vandaag 28350 stappen + 428457 = 456807 stappen

5 juni Onverwachte rustdag

5 juni

Plattegrond van de camping 😂 helemaal boven rechts het rode gebouw, 5 minuten gaan van de receptie en 2 hoog

Rustdag wegens vergissing in de planning, ik ben ook maar een mens hé. Vandaag en morgen mijn ontbijt zelf maken, broodjes halen in het winkeltje en beleg en smeren maar. Maar eerst naar beneden om een douche te nemen. Broodjes afgehaald en 2 porties smeerkaas gekocht, de andere kaas was beter geweest maar die was in een te grote verpakking en wegens een gebrek aan een ijskast kon ik de helft wegsmijten dan.

Na het ontbijt zonder koffie te voet via de Pandurensteig naar Viechtach gewandeld naar de Edeka om wat boodschappen te doen om onderweg ook wat te eten te hebben, zoals mueslibarretjes en worst, mijn geliefde snack voor onderweg. Een potje yoghurt, en wat perzikken. Dan bij de Edeka eerst nog een grote koffie gedronken en dan met de bus terug gekomen naar de camping. Met de Bayerwaldcard rij ik gratis, en verniet is verniet hé. 😁 Dan was mijn mangoyoghurt nog fris als ik op de kamer kwam..die ik direct opgesmikkeld heb. Een mens moet van alles wat hebben hé, zuivel, fruit, zout...en groenten heb ik al bij elke maaltijd. Tegen een uur of 1 wat gaan zwemmen in het overdekte zwembad van de camping en daarna gewoon niets meer doen, helemaal niets meer..buiten gaan eten dan. 😋

Lap, zwembad gesloten tussen 13 en 15, dan maar een film gezien die op de tablet stond.."Escape form Sobibor". Duurde 2 uur en 22 minuten, en daarna had ik geen zin meer om te gaan zwemmen. 😁 en dan maar wat geluierd en opzoekwerk gedaan. Tegen 18:30 gaan eten in Waldblick..Schlemmersteak en rösti. Lekker, een varkenssteak met een schel hesp erbovenop en overbakken met kaas. Alles opgegeten. Dan terug naar de kamer, 6 minuten omhoog om nog wat verder te rusten, en ja Greta, ik heb de was gedaan. 😁

Morgen met de bus van hier naar het station aan de buitenkant vanViechtach, zo moet ik de hele stad niet doorploegen. En van daar naar Drachselried waar een klim van 483 meter me naar de Scharebenhutte zal brengen op 1019 meter...maar nu eerst nog even Zen zijn.

Allen een heerlijke zwoele avond en tot morgen..wor bleft die van ons na? 🤔

Etappe 15/ 6 juni Viechtach - Drachselried - Scharebenhut 19,1 km

Drachselried

Variant naar Noordroute. Ipv Viechtach naar Eck....Van Viechtach naar Drachselried en van daar naar de Berghütte Schareben omdat Gasthof Eck zijn Ruhetag heeft. En dat is daarboven de enige kans op overnachting. Tussen Viechtach en Drachselried is geen direkte gemarkeerde route, maar met Locus maps pro zal ik mezelf er wel door navigeren.

De bus van de camping naar het station genomen zodat ik niet heel Viechtach door moest wandelen, het station ligt aan de buitenkant van Viechtach waar ik kon beginnen wandelen. Eigenlijk een vrij rustige wandeling, nergens een praatje. In Drachselried een pauze genomen aan een overdekte ruimte waar banken en een tafel staan..en een bibliotheek in een telefooncel. Een telefooncel vol boeken en een box met boeken die gegeven zijn. Het weer was nog mooi.....toen. Na de pauze aan de klim naar de Scharebenhutte begonnen..483 meter omhoog. Maar het viel best nog mee, geen te steile klimmen. Halverwege begon het dicht te trekken en heel zachtjes te regenen, dus maar de regenjas aan en de rugzakbeschermer. Een beetje later regende het niet meer, maar kreeg ik onweer en viel de regen met bakken uit de lucht. Man man man, wat kan het leven van een wandelaar soms onaangenaam zijn. Met kletsnatte voeten en als een waterkieken bereikte ik de hut.

Ik kreeg direct een badjas en twee handdoeken aangeboden en de weg naar de douches. De huttenwirt wist me te vertellen dat het zou kunnen dat ik de enige gast was, en of ik het dan erg zou vinden om 's avonds naar een ander pension te gaan waar hij me dan morgen zou oppikken om me terug naar boven te brengen...maar het zou kunnen dat er nog 2 gasten doorkomen, maar dat was niet zeker met het onweer. Dus maar afwachten tot vanavond.

Zo, ondertussen is de zon terug gekeerd en heb ik mijn was buiten opgehangen en was die zo goed als droog, uitgezonderd mijn kousen, mijn schoenen waren nog niet voldoende gedroogd maar geen probleem. Na het eten waren de twee anderen er nog niet en om 18 uur werd de hut gesloten en bracht hij me naar Pension Rieder Eck...veel beter dan mijn slaapkamer met meerdere bedden en sanitair beneden en maar 3 euro meer. Hier heb ik een eigen kamer met badkamer, WiFi, balkon. Hoera!!!! En morgen komt de wirt  van  de Scharebenhutte me oppikken tegen 9 uur. Mijn rugzak, schoenen heb ik achtergelaten in de hut, enkel het hoogstnodige heb ik mee naar het pension. Volgens mijn gids is het morgen 10 km, volgens de markeringen aan de hut 7,5 km en zou dat 5 uur in beslag nemen, of aan een gemiddelde van 1,5 km per uur. Het is een kamwandeling over 4 toppen..de Heugstatte, de Enzian, de Kleine Arber en de Grosse Arber. Naar boven, naar onder enz enz. Zien we morgen wel. Ich bin mit rente.😁

Ich wunsche euch allen ein gute nacht....und vielen küssen. 😚😚😚😚😚😚😚😚😚

Vandaag 31980 + 456807 = 488787 stappen

Scharebenhut Drachselried op 1019 meter

Etappe 16/ 7 juni Noordroute Scharebenhut - Grobe Arber 10,6 km

7 juni

Heugstatt

Vandaag een etappe  met 4 bergen boven duizend meter.

1: Heugstatt (1262m)   2: Enzian (1287m)

3: Kleiner Arber (1384m)   4: Grober Arber (1456m)

Prachtige kamwandeling ...stijgen, dalen en stijgen tot het hoogste punt, de GroBer Arber waar ook het Arber Schutzhaus is waar ik blijf slapen.

Goed geslapen en goed ontbeten..alles goed dus. Om 9 komt de Wirt van Scharebenhutte me oppikken, dan mijn rugzak ordenen en hup met de benen. Om 9:30 vertrokken..een half uur later na een stevige klim die direct na de hut begint aangekomen op Heugstatt, prachtig zicht had ik daar, dan dalen om terug te stijgen naar de Enzian waar ik 45 minuten later aankwam, terug dalen om dan naar de Kleine Arber te klimmen waar ik om 11:20 aankwam en dan terug dalen om vervolgens naar de Grosse Arber te klimmen waar ik om 12:35 aankwam. 3 uur en 5 minuten deed ik over deze Cake-Walk..in mijn gids stond 5 u en de Wirt sprak zelfs over 5,30. Ze kunnen daar beter wat minder schnitzels en vettige worsten eten en minder bier drinken mijn gedacht. 😂😂

Toeristen in overvloed daar, velen zijn met de Arberbaan naar boven gekomen wandelen wat rond, gaan wat eten en drinken en gaan dan met de gondels terug naar beneden..den deze niet, den deze blijft hier slapen.

Het was een korte inspannende tocht met prachtige natuur en fantastische vergezichten. Eerst nog een frisco uit de machine gehaald aan de gondelbaan en dan naar het hotel. Een nette kamer met stapelbed maar ik ben alleen, dus vanonder slapen zeker? Een grote tafel met twee stoelen en kleerkast en mijn eigen badkamer. En een uitzicht zoals ik nog nooit in geen enkele hotelkamer heb gehad. 😍😍

Eten..dat is voor later

Vandaag 18270 stappen + 488787 = 507057 stappen

Etappe 17/ 8 juni GroBer Arber - Zwiesel 21,1 km

Zwiesel

Ontspannen en uitgeslapen opgestaan, rustig ontbeten en aan de tafel gedekt voor twee bleek dan toch dat de twee die er gisterenavond om 18 nog niet waren uiteindelijk toch aangekomen waren. Vandaag dus hoofdzakelijk naar beneden, van het hoogste punt in Bayerische Wald naar Zwiesel, hoofdzakelijk dalen dus. Het eerste uur was een verschrikking, het was geen wandelweg maar een hindernissenpiste van stenen, rotsen en boomwortels. Na 1 uur had ik 1,7 km afgelegd. Constant de ogen gericht naar beneden om te zien waar ik mijn voeten zou neerzetten. Uiteindelijk bereikte ik dan toch terug normale wandelweg waar ik wat snelheid kon halen. Onderweg nog een praatje gedaan met een koppel dat al zeer vroeg op weg bleek te zijn om de Grosse Arber te bereiken, de vrouw had een licht rode kleur en een zakdoek in de hand om haar zweet af te kuisen. Wat later nog een koppel die er nog fris bij liepen omdat die nog niet lang geleden van de Grosse Arbersee waren vertrokken...die gingen nog snuiten trekken. Zo een rotweg naar boven....en naar onder zeker met mijn slechte knie. Aan de Grosse Arbersee even gestopt om wat foto's te nemen. En dan verder naar beneden naar de Seebachsleife.altijd maar naar beneden, slecht voor de knie en mijn linker grote teen.

Eens aan de Seebachsleife besloot ik de Gläsenersteig te nemen die wat hoger lag en later aansluiting zou maken met de Flüsswanderung richting Zwiesel. Rond 12:45 me op een bank gezet om een pauze te nemen maar omdat de lucht begon dicht te trekken en ik het niet betrouwde besloot ik mijn pauze maar af te breken om zo snel mogelijk Zwiesel te bereiken alvorens het zou onweren. Een donderslag.....een tweede donderslag en als bij wonder trok de lucht terug open en liep ik alweer in de zon. Dan bereikte ik eindelijk de buitenkant van Zwiesel op een plaats waar ik een bushalte van de stadsbus langskwam, even bestudeerd en alweer als bij wonder kwam de stadsbus eraan, om mezelf de tocht door de straten van Zwiesel te besparen de bus opgestapt met einddoel....de Brouwerij van Zwiesel. Daar dan afgestapt en eerst naar de Penny geweest om wat drinken, een fles spuitwater en een fles Cola zonder suiker. En dan naar het Pension...Einsiedelei. een 5 minuten van de brouwerij. Niet zonder me eerst nog wat te laten klimmen. Een soepele ontvangst en direct naar de kamer gebracht..ruime kamer met een terras. En, drinken uit de koelkast kon men er óók krijgen. 😁

Eerst uitgepakt en dan de was geslagen om dan onder het genot van een frisse Colamix aan de blog te beginnen.

De bedoeling was om een pizza te gaan eten, maar het is hier ondertussen beginnen onweren en regenen, dus maar heerlijk lui geweest en me een pizza aan het pension laten brengen. Dat kostte me 6 euro, een heerlijke pizza met spinazie en kaas aan (huis) gebracht. Toch gemakkelijk hé.😁 Voor de rest, zo direct naar het nieuws kijken op Yelo en tegen 20 uur skypen met die van ons...ge weet wel. 😉 En morgen mijn laatste rustdag.

Ik wens jullie allen een heerlijke nachtrust met de handjes boven de lakens zonder gesnurk en niet teveel joeksel.  😙😙😙😙😴😴😪😪