Dag 1 / 19 mei Trein Sint-Niklaas - Marktredwiz

Vertrek trein om 6:42....alles vlot verlopen en op de correcte tijd (15:53) aangekomen in Marktredwitz.

Vier overstappen..steeds genoeg overstaptijd, en het weer was altijd zonnig.

Tot.....ik in het hotel 'Bairischer Hof' was, toen begon het donker te worden en te bliksemen en dan nog een sloot water erover en klaar was Marktredwiz. Maar de weersvooruitzichten voor de volgende dagen zijn prima..droog en zonnig en rond de 20 graden.

Eerst een lekkere douche nemen, dan iets gaan eten, en den deze zal snel en goed slapen. Al doe je de hele dag niets anders dan zitten....dat is best vermoeiend. 😁

Morgen uitslapen, rustig ontbijten, het stadje  verkennen en dan de rugzak in wandelmodus zetten voor maandag.

Met deze wenst deze vermoeide 50plusser jullie een goed weekeinde toe. πŸ˜™

Dag 2 / 20 mei Verblijf Marktredwitz

Het startpunt met het logo van de Goldsteig

Verblijf in Marktredwiz.

Ik was om 21:00 gaan slapen en ontwaakte fris als een haantje om 5:45 om efkes een kleine boodschap te doen en er terug in te kruipen tot 7:55.  Ik had het nodig, ik viel bijna staande in slaap voor ik het bed bereikte. 🀣

Ik kijk uit het raam, en wat zie Ik? De zon in al haar glorie. Tegen 9 gaan ontbijten. Rustig....vooral rustig Marktredwitz verkennen..het startpunt opzoeken. De route voor morgen doornemen en de rugzak wandelklaar maken. Dat is de doelstelling van vandaag. Maar nu eerst een douche nemen.

Na het ontbijt Marktredwitz rond gewandeld. Eerst het startpunt opgezocht dat duidelijk is aangegeven door een grote kei met het logo van de Goldsteig. Dan verder gewandeld in een mooie groene omgeving met park en sportveld, openlucht zwembad. Een riviertje en rust. Ik heb het fototoestel meegenomen om een poging te wagen enkele mooie foto's te nemen. Bij het terug keren richting centrum op een terras aan de rand van het park genoten van de rust al slurpend aan mijn koffie. In alle rust 6,390 km gewandeld aan het enorme gemiddelde van 1,91 pu.😁

Vanavond ga ik eten in Pizzeria Ciao Bella...neen..geen pizza maar spaghetti carbonara, koolhydraten voor morgen. 🀣

Woooaaaaaaaaa, ik heb gelogen, het was wel pizza, en wat een overheerlijke pizza was me dat. Ik kan me niet herinneren ooit zulk een lekkere pizza achter mijn tanden te hebben gestoken. Overgoten met een zijdezachte merlot. En dan naar het hotel om die te laten zakken en de dagelijkse Skype met die van ons.

Ik wilde mijn wandelschoenen al aandoen bij het slapen gaan, maar toch wijselijk besloten te wachtaen tot morgen. 😁

Etappe 1 / 21 mei Marktredwitz - Friedenfels 18,8 km

21 mei

Oud en jong, knap en iets minder knap 😁 Stefi en Edgard

De wekker op 7 gezet, maar die had de kans niet om enig geluid te maken want om 6:47 wipte ik mijn bed uit, sorry wekker.

Vandaag begin ik er aan, mooi weer en natuur..mijn voeten worden onrustig. Maar hola hola, eerst nog douchen, inpakken en ontbijten. 😁 en na de middag ga ik verder, niet voor 16:00.

Een mooie rustige wandeling met op het laatste een stevige klim naar de Weissenstein ruïne. In het begin kwam ik een processie tegen in het bos, 3 misdienaars met vaandels, een priester en dan de gelovigen die samen baden en af en toe zongen, ik dacht eerst dat het ter mijne ere was, maar ik ben het maar niet gaan vragen of dat zo was...bang voor de teleurstelling denk ik. Wat verder op een bankje kwam een vrouw aan die ook in het hotel was, die ging de Goldsteig een dag of 10 volgen. Een praatje gedaan en hop, weg was ze.

Wat verder kwam ik op een asfaltweg twee wandelende vrouwen tegen die aan de rechterzijde van de weg liepen en die ik meende wat bij te leren..ik trachtte hen duidelijk te maken dat het veiliger was aan de linkerzijde te lopen omdat je het verkeer dan ziet aankomen. Waarop ze repliceerden dat ze het vandaar ook zagen aankomen, mijn schuld natuurlijk, ik had er moeten bij vertellen dat ze als ze rechts liepen het verkeer dat achter hen kwam niet zagen...dom van mij. πŸ˜† nou ja, maar verder dan naar de Weissenstein ruïne met nog een stevige maar niet te zware klim waar ik een half uur pauze ging nemen en waar ik Petri terug tegen kwam, boven op de toren na veel trappen genoten van een 360° panorama en een foto laten nemen van ons beiden, waarop ze terug vertrok met de wetenschap dat ze in hetzelfde gasthuis verbleef als ik..die zien we dus weer terug.

Dan de laatste etappe naar Friedenfels die me uiteindelijk 2 km verder deed lopen omdat het gasthuis helemaal aan de andere kant van het dorp lag met weidegronden ertussen zodat ik nergens kon doorsteken. Maar ja, dat kan kan al eens gebeuren. Aangekomen in het gasthuis werd ik vriendelijk ontvangen en snel naar mijn kamer gebracht. En nu zit ik hier de blog bij te werken onder het genot van een koele apfelschorle. De foto's komen nog...maar eerst eens zien of hier ergens wat op te eten is. πŸ˜ŽπŸ˜‹

Ja, iets gevonden om te eten 200 meter van het gästehaus....een schnitzel wienerart mit pommes frites und salade overgoten met een alcoholfreies hefenweize van 50cl. Een schnitzel met het formaat van drie schnitzels, een kilo fritten en een salade om U tegen te zeggen. Ik heb een deel moeten laten staan omdat ik anders niet meer terug zou geraken...en dat voor 10,40 euro.🀣

Terug in het gästehaus nog een babbel gedaan met de gastheer en dame en de andere wandelaar Stefi die morgen ook in hetzelfde gästehaus verblijft in Falkenberg. Btw, ik deed vandaag 33027 stappen.

Zo, ok heb mijn huiswerk gedaan en wens jullie veel slaapgenot....en niet snurken 😁

Tot morgen 😘😘😘😘😘

Etappe 2/ 22 mei Friedenfels - Falkenberg 16,3 km

22 mei

Falkenberg en zijn burcht

Niet vast geslapen, mijn voetjes klaagden. Maar toch lang genoeg. Om 7 opgestaan, om 8 gaan ontbijten en om 9 vertrokken. Mooi weer en gezien het nog vroeg was gaf de zon al behoorlijk wat warmte. Aan de ontbijttafel ik, Stefi, een vrouw en jonge dochter die 5 dagen van de Goldsteig deden...en een Belg die met de wagen was en hier kwam om in de omgeving te wandelen. 59 jaar en van Edegem, had ik iemand om een praatje te doen.

Mooi, 9 uur vertrokken voor een wandeling van 16,300 km maar met aanlooproute kwam het op 17,830 km. Het grootste gedeelte liep tussen een aaneenrijging van vijvers vol met kikkers die veel lawaai maakten en af en toe een zwanenkoppel. Mooi rustig wandelen met enkel de wind en vogeltjes als achtergrondgeluid. Wat een verschil met ons dichtbevolkt gestresseerd Vlaanderen. Goed 12 km gewandeld en me dan op een boom gezet om pauze te nemen, ik had Stefi in de verte achter mij al gezien maar schijnbaar lukte het haar niet om me in te halen. Maar ze verbleef in hetzelfe Gasthof als ik..Gasthof Zum Goldene Stern op de markt.

Onderweg nog een boom tegen gekomen die vol hing met vastgespijkerde schoenen. πŸ˜‚ Na de pauze nog geen Stefi gezien...ik ging er óók niet op wachten, nog een 5 km en ik kwam in Falkenberg. Het laatste stuk ging door open vlakte onder een brandende zon..pffffff, warm dat het was.😐 Maar kom, uiteindelijk kwam ik dan in Falkenberg aan met een indrukwekkend zicht op de burcht die gebouwd was op een enorme blok graniet en dat in het jaar 1000, het was niet te bezichtigen want het was een hotel.

Ik wist van Stefi ondertussen dat het uitzonderlijk rühetag was, normaal gisteren maar met sinksen waren hier gisteren veel festiviteiten en daarom vandaag . Maar er was een telefoonnummer aan de deur die ik dan moest bellen, om 14:00 klok kwam ik aan en belde ik en de man zei dat ik maar aan de deur moest bellen omdat zijn ouders er waren. Zo gezegd, zo gedaan. Een vriendelijke oude man van iets in de zeventig toonde mij de kamer en bezorgde me een frisse Garten limonade...heeeeeeerlijk koel en sprankelend. De nodige ceremoniën gedaan en dan het fototoestel in de hand naar de burcht getrokken...klein dorp maar een indrukwekkende burcht. Ik heb een mooie ruime lichte kamer met ruime badkamer, een aangename plaats om te vertoeven. En vanaf 18 uur zou ik iets kunnen eten, zolang het maar geen reuzenschnitzel is. En nu even pauze 😎

Om 18 gaan eten, ze maakten een uitzondering voor ons. Een vegetarische aardappelgratin met lentegroenten en kruidenboter. Veel beter gegeten dan gisteren, smaakvoĺler en genoeg ipv veel te veel zoals gisteren, nog een praatje gedaan met Stefi over koetjes en kalfjes en wandelen en dan naar de kamer getrokken. De weersvoorspellingen voor morgen en overmorgen zijn stevig veranderd.. ipv zon verwacht men voor morgen veel regen. Dus regenpak maar al klaar gelegd. Het leven van een wandelaar kan zwaar zijn. Slaap lekker. 😴😴😴😴😴😴😴

Ik deed vandaag 27372 stappen samen 60399 stappen.

Etappe 3/ 23 mei Falkenberg - Neuhaus 14,2 km

23 mei

Mijn stulpje in Neuhaus

Goed geslapen en met wat angst in het hart opgestaan en stevige regen verwacht. Maar nog geen regen te zien, kan nog komen. Toch voor alle zekerheid maar alles tegen de regen bovenop gepakt. Om 8 gaan eten en iets voor 9 vertrokken en nog steeds geen regen. De tocht vandaag was ronduit prachtig...door het Waldnaabdal...een smal dal met rivier, rotsen en naaldbomen.Prachtige wandeling.onderweg kom je nog Die Blockhütte tegen waar je in een aangename bosomgeving kan eten, drinken en genieten. Kort voor ik daar was haalde Steffi me in en besloten we nog iets te gaan drinken in de Blockhütte. Koffie uiteraard. 😁 Dan nogmaals afscheid genomen omdat zij een ander pad ging volgen aan de overkant en we elkaar waarschijnlijk niet meer zouden zien. Rustig en genietend van de mooie natuur doorgewandeld en 4 km voor ik in Neuhaus kwam mezelf 45 minuten op een bank gezet en genoten van de stilte, de rivier en de vogeltjes.

En dan maar wat tegen mijn zin opgestapt om naar Neuhaus te geraken, na een klim om uit het dal te komen bereikte ik Neuhaus, een klein dorp waar ik hoopte mezelf te kunnen bevoorraden, maar het enige wat er was, was een bakker die om 13 uur gesloten was. Dan maar naar het feriënhaus en daar dan gevraagd waar er een winkel of supermarkt was. En ja hoor, die was er, een Edeka in Windischeschenbach. Een 1,5 km naar beneden en ook terug naar boven natuurlijk. De rugzak dan maar af en andere schoenen aan om de hoogstnodige boodschappen te kunnen doen...een kleine wandeling van 3 km. Daar heb ik dan wat fruit gekocht zoals bosbessen en een halve meloen. 2 doosjes corny krachtbarretjes zonder suiker. Een worst, drie flesjes drank zonder suiker, een klein flesje schuimwijn om mezelf te verwennen en een dessert. En twee klaargemaakte sandwiches om te eten vanavond. En...wat koffiestaafjes van Jacobs. Ik zit hier tenslotte in een vakantiehuisje met woonkamer en keuken met ijskast en de hele rataplan.

Moe, maar tevreden kwam ik terug aan mijn stulpje...vóór het douchen  kwam ik bij het uitdoen van mijn schoenen tot de conclusie dat mijn linker grote teen een blaar had die al stukgelopen was...uitzonderlijk maar waar. Na de douche dan maar al het overtollige vel eraf gesneden, ontsmet en ondertussen hoog gefloten en dan een klever erop. Nog een uurtje en ik ga eten, rusten en genieten van een glaasje rosé Prosecco. πŸ˜‹

Die sandwiches waren best lekker..met kip, spek, tomaat, ei en mayo. Ondertussen heeft het hier wat gedonderd en stevig geregend maar nu is het over. Nu maar hopen dat het morgen wat deftig blijft en vanaf overmorgen verwacht men terug droog en zonnig weer met helaas temperaturen tot 26 graden, beetje te warm om te wandelen..wat is het leven van een wandelaar toch zwaar. πŸ˜₯

Vandaag 24884 stappen..samen 85283 stappen.😁

Etappe 4/ 24 mei Neuhaus - Oberhöll 22,1 km

24 mei

Geel+bloem

Heerlijk geslapen in mijn appartementje, ik had de koffiezet al klaar gezet zodat ik enkel het knopje had in te drukken als ik ontwaakte. Rustig ontbeten met twee barretjes want ik had wel alles meegebracht uit de Edeka, alleen mijn ontbijt was ik vergeten. 😫

Voor het vertrek alles mooi opgeruimd en afgewassen en het vuil buiten gezet..mooi gesorteerd. Om 8:44 trok ik de deur achter me dicht vol goede moed richting Letzau. Dit traject had redelijk veel klimwerk. Maar hoe dan ook, de eerste 2 uur bleef ik mooi op een gemiddelde van 4 kmpu. Aan km 12 me op een bank gezet om een heerlijke harde worst tussen de tanden te laten maken.. heerlijke worst. Dan begon wat ik vreesde wat zou beginnen...regen, rugzak af en regenjas genomen en ook de regenbescherming voor de rugzak aangebracht en weg was ik. In de regen, wat is het leven van een wandelaar toch zwaar. πŸ˜‚

Ik had gedacht om tegen 3 op mijn bestemming aan te komen, en dat was goed gedacht. Een mooie moderne kamer in een apart gebouw met inloopdouche. Me eerst even gezet alvorens de nodige dingen te doen. En eten ga ik tussen 18/18,30. Ik voel me best moe nu, veel klimmen en regen met een kap op een tien kilo op de rug maakte dit een iets zwaardere dag. Maar het zijn niet altijd ontspannen wandelingen, soms vloek ik wel eens en stel ik mezelf de vraag waarom ik dit persé wil doen, om de dag erna vrolijk verder te gaan. Maw, de éne dag is de andere niet.

Vandaag geen foto's wegens het niet al te beste weer... wat heb ik gegeten? Cordon blue met gebakken aardappeltjes en salade. Op tijd terug zijn om met die van ons te skypen en dan wat rusten.

Stappen vandaag 32245 samen 119528 stappen.

Slaap ze, en geen schaapjes tellen. 😁😁😁😴😴😴😴

Etappe 5/ 25 mei Oberhöll - Leuchtenberg 13,9 km

25 mei

Boomkapel of kapelboom?

Vandaag een rustige dag, normaal 13,9 km maar aangezien ik moest afwijken van het pad moest ik ook terug naar de route kunnen..maakte dat het 16,620 werd. Maar toch zeer rustig gewandeld en twee maal pauze gehouden om niet te snel in het gästehaus toe te komen.

Om niet helemaal terug te moeten gebruikte ik de gps om via boswegen terug op het traject te geraken. Mooi terug aangesloten en probleemloos door berg en dal. Mooi traject, afwisselend maar het mooiste traject was toch nog steeds het Waldnaabtal. Met tijd over af en toe eens gestopt om de camera boven te halen. En rustig, langzaam zonder één mens te zien bereikte ik Leuchtenberg dat inderdaad ook op een berg lag. Een klein dorpje met een mooie kerk en een burcht...ttz, wat er nog van restte. In het dorp gekomen passeerde ik eerst het Lindenhof waar op een terras redelijk wat mensen zaten, maar mijn verblijf was een 200 meter verder...Gasthof Zum Burgkrug.

Toen ik binnenstapte stapte ik terug de jaren 60 binnen, en zat een oude man op een stoel, die ging me helpen. Hij vroeg mijn naam die ik bereidwillig gaf en ging dan zoeken naar de waarschijnlijk enige gast....ik.😁 ik vroeg ineens war fris om te drinken om mee op de kamer te nemen en kreeg een citroenlimonade mee. Geen cola zero of light. Kan ik hier eten? Ja natuurlijk. Mijn kamer was even simpel als de rest, klein, geen tv noch WiFi. Maar niks hoor dat overleef ik wel. Als ik nu maar het eten ook overleef. πŸ˜‚

Ik ben gaan eten in het Lindenhof...100 meter terug. In de Burgkrug was niemand te zien. Ook hier alweer een stuk vlees bijna zo groot als het bord. Ook hier mijn bord niet leeg gegeten. Na het eten naar mijn kamertje getrokken en naar een aflevering van de collega's gekeken die op mijn tablet staat en dan mezelf klaargemaakt voor een slaapje van 8 uur. En ik heb ze allemaal benut.