Etappe 25/ 16 juni Hauzenburg - Passau 23,5 km

Het kunstenaarsstraatje

Vandaag is DE dag, de dag dat ik vanop een heuvel Passau zal zien liggen, de dag dat mijn voeten en knie me dankbaar zullen zijn dat ik stop met ze te pijnigen. De dag waarop ik geen wekker meer hoef te zetten. De dag waarop ik kan zeggen.....oef....ik ben er.  En de zon schijnt...wat kan ik nog meer willen. Een laatste keer de waterzak in de rugzak, de zweetdoek opzij hangen. Het is nog niet eens 7 uur en de vonken springen al uit mijn schoenen.😁 Maar eerst een douche nemen, scheren en bieterkes poetsen om dan te gaan ontbijten....en dan...Un kilometre à pied, ça use, ça use.. un kilometre à pied, ça use les souliers. Enz enz. 😄

Zoals werd aangegeven een lichte wandeling in het begin, wat romantisch en vrij vlak, echt mooie zichten waren er niet, veel in kleine valleien en wat op en neer met soms wel eens een stevige op, maar niet echt zwaar, het warme weer en de stukken in de zon waren dan weer belastend. In Witzmannsberg was er een Norma waar ik snel binnensprong om een sprankeld drankje te halen. Dat lauwe water in de zak is enkel vocht voor het lichaam, maar voor de smaak is een prikkelende Pepsi een luxe. Van Witzmannsberg begon ik te zakken richting Passau, op een plateau dacht ik een mooie panoramafoto ge kunnen nemen van Passau maar dat viel dik tegen. Het kasteel hogerop wel, de rest was verborgen achter de bomen. Veel foto's zal ik dus niet hebben, maar ik doe mijn best om in Passau zelf wat mooie foto's te nemen.

Alles bij elkaar genomen was het een mooie tocht, sommige dagen rustig en sommige dagen zwaar. Ik had het best wel wat onderschat, toch wat zwaarder dan gedacht, maar soit..ik ben erdoor geraakt. Chapeau voor Ed en Mieke die de hele Noordroute deden.

Om 16,20 aangekomen in hotel Wilder Mann..geen ijskastje op de kamer, dus maar ineens fris water gevraagd. Twee halve liters in een half uur leeg gedronken, dorst dat ik had in frisse drank. Speciale kamer, speciaal bed. 😁 Ik ga nu wat rusten, douchen en opzoeken of ze hier een Mc Donald hebben of zoiets. 😁

Beter laat dan nooit, mijn Mc Donalds gevonden en een grote menu in mijn botten geslagen, en dan het koopcentrum er vlak naast binnen geschoten om een t-shirt en polo te kopen. Wat in mijn rugzak zat in dat piepkleine kleerkastje van me, was ik zo beu als koude pap. En ook wat nieuwe onderbroeken, want die ik nu draag zijn wel uit speciaal materiaal dat snel droogt, maar is na zoveel jaren goed om niet meer te gebruiken..dank u lieve onderbroeken voor alle hygiënische ondersteuning tijdens de zovele kilometers in alle weer en wind...sorry dat ik me af en toe liet gaan en jullie niet eens konden protesteren om dan uiteindelijk in de afvalmand te belanden, o ondankbaar ik. 😣 Maar hé, dat is het leven.

Te laat om jullie nog een goede nacht te wensen..sorry, ik was te moe. 😔

Vandaag 40157 stappen + 709542 = is een totaal van 749699 stappen

17 juni Passau

Passau, de Donau en de Inn vloeien in elkaar

Gaan slapen om 22:30, een wekker zetten? Ben je een haartje betoeterd zou Ed zeggen. 😂 Neen hoor, dat deed ik niet. Werd ik plots wakker omdat er iemand in de gang nogal veel lawaai maakte, wat verontwaardigd omdat iemand zo vroeg zoveel lawaai maakte keek ik op mijn horloge. Bleek het 8:27 te zijn, oeps, bijna mijn ontbijt gemist..was ik moe of was ik moe, ik was moe. Douche genomen enz enz, en dan gaan ontbijten, het restaurant is op de zesde verdieping, prachtig restaurant met een fantastisch uitzicht op alle torens rondom en de burcht hogerop. Ruim ontbijt met alles erop, en eraan. Weet ik wat ik ga doen vandaag? Nog niet, ik ben nog maar juist wakker...even kijken

Dat deed ik dus, de hele oude binnenstad gaan verkennen, vele mooie en smalle straatjes. Het kunstenaarsstraatje waar gekleurde kasseiën je de weg naar hun winkeltje leiden. Langs de Donau gewandeld waar cruiseschepen allerhande aangemeerd lagen om hun lading toeristen te lossen en los te laten op Passau, en daar waren echt wel heel lange schepen bij. De Dom mocht natuurlijk ook niet op het programma ontbreken. Prachtige kathedraal...de St. Stephen's Cathedral. Ongelooflijk al dat fantastische handwerk. Maar ook belangrijk was het mooie panorama op Passau. Dat kon je enkel bekijken vanaf de vesting genaamd ' Veste Oberhaus'. Je kon er te voet naartoe gaan, maar hé, ik ben toch niet gek hé. 😁 Om het half uur vertrekt er op het plein waaraan het hotel gelegen is een pendelbus naar boven. Voor 2 euro ga ik me niet in het zweet trappen en eerlijk gezegd, ik heb al genoeg geklommen. Boven gekomen kwam ik ook toe aan het Oberhausmuseum, daar een ticket gekocht om het museum te bezoeken uiteraard, maar ook omdat men in het museum moest zijn om van het panorama te kunnen genieten, en wat een panorama van Passau. Hier vloeien 3 rivieren in elkaar. Maar van boven zag je duidelijk het verschil in kleur waar de Donau en de Inn bij elkaar kwamen.  Ik meende daarboven wel iets te kunnen drinken, maar wonderlijk genoeg helemaal niets. Maar als jeugdherbergrot weet ik dat in elke jeugdherberg drinken te krijgen is. En de ingang daarvan bevond zich op 20 meter van de bushalte. Den deze dus de jeugdherberg in en 2 Fritz-Limo gekocht. 1 om te drinken en 1 om mee te nemen op de kamer. Busje komt zo, voor 2 euro terug naar beneden en bleek het haast 16 uur te zijn. Het hotel in, wat uitpuffen want het is hier warm en mijn dagelijkse blogjob doen. Straks ga ik eten bij de brave meisjes zoals aanbevolen door Ed.

En ja hoor, ik ben bij de brave meisjes gaan eten. Een steak met aardappelgratin, maar niet met chimmichuro vinaigrette, maar met brave meisjes steaksauce. En inderdaad, het was keilekker en superzacht en smaakvol vlees. Bedankt voor de tip Ed.😉

Ik heb wat problemen om de foto's te uploaden..gaat zeer traag..heb er al enkele op FB geplaatst. Later nog eens proberen. Ik heb er al enkele geplaatst maar het gaat wat trager.. poco a poco, y un poco de patiencia por favor.🤣🤣

18 juni Passau

De blauwe Donau vanaf de vesting

De wekker op 8 uur gezet, om 6 uur beginnen hier de klokken te luiden alsof er een dienst moest beginnen, den deze klaarwakker natuurlijk. Om 6 uur in de morgen op een werkdag. 🤔 Nu ja, ik was om 22 u gaan slapen, dus toch 8 uur rust gehad. Maakte dat ik om 8 uur al aan het ontbijt zat. Het was kalmer dan in het weekeinde. En alweer mooi en warm weer.

Vandaag eens rustig de winkeltjes en het shoppingcenter aflopen, en zoals gewoonlijk na elke lange afstandswandeling een goedkoop rugzakje aanschaffen om dingen die ik gekocht heb veilig in weg te bergen. Daarna als middageten een crème-glace gekocht, twee bollen meloensmaak. 😃 aan de Donau geslenterd en de mensen bekeken, ook best interessant mijn gedacht.

Ineens een ticket gekocht voor een twee uur durende vaart met het kristalschip. Een schip ingericht met luchters en trappen in Swarovski kristallen. En glinsteren dat dat deed. Maar logisch dat iedereen naar het bovendek gaat zitten, het weer nodigde ervoor uit. Een lekker windje bracht verkoeling, en in het terugkeren wat te veel wind, mijn pint (alcoholvrij bier) waaide omver, gelukkig was ze haast leeg..stel je voor. 😁 en zo gaat een rustige dag ook voorbij. Maar wel eerst gaan eten want om 20 uur moet ik terug zijn voor die van ons.....skypen hé. En na het eten en tussen die van ons de rugzak helemaal in positie zetten om morgen mee terug naar huis te keren. Maar nu eerst eten, want ik krijg honger, komt ervan als je een crème-glace prefereert boven een broodje.

Een Italiaans restaurant juist achter de hoek gekozen omwille van zijn prima recensies. En terecht, een heerlijk pizza frutta di mare gegeten overgoten met een zijdezachte Bardolino, en truffelijs met een straffe koffie. Heeeeeeerlllijk. Terug naar het hotel om mijn rugzak kant en klaar te maken zodat ik morgen enkel hoef te ontbijten en dan naar het station. Een rit met de ICE van Passau naar Frankfurt van 4 uur, en dan van Frankfurt naar Brussel-Noord een rit van 3 uur met de ICE.. om vervolgens een boemeltrein te nemen naar Sint-Niklaas.vermoedelijke aankomst zonder pannes of onverwachte stakingen rond 18:30. Schat, zet de champagne maar koel.

Ik hoop dat zij die gevolgd hebben er toch af en toe van genoten hebben van mijn gezever en soms flauwe grappen..😁😋 maar sorry, that's me.  Ik heb nog een half uur alvorens die van ons komt zien of ik wel ben waar ik zou moeten zijn.

Groetjes, een zachte nacht en bedankt voor de positieve commentaren...'t heeft me deugd gedaan aan m'n hartje, aan m'n hartje. Ok edgard...stop ermee.😧

Btw..de overige foto's zet ik er thuis bij.😉

19 juni Terug naar huis

Passau Hbf hier neem ik de trein terug naar huis.

Terug naar huis met de trein van Passau naar Sint-Niklaas. Met maar 2 overstappen. 👍

9:34 / Passau                         13:36   / Frankfurt

14:29 / Franfurt                       17:26 / Brussel-Noord

18:28 / Brussel-Noord          18:57 / Sint-Niklaas

3 maal overstappen

Reisduur 10 u 02 minuten

Wakker geworden om 5:38, een uur vroeger dan gewenst. Nou ja, ik heb best genoeg geslapen de laatste 3 dagen.

De hele trip was steeds spannend, wat ga ik zien, in wat voor hotel of pension ga ik terecht komen. Wat voor weer ga ik krijgen. Van Marktredwitz dat zacht groen was en licht golvend naar Passau over terrein dat zwaarder en harder was maar door zijn woestheid ook mooi was. De vele dorpjes die ik gepasseerd heb en waar geen winkel of café te vinden was. De warmte die me dikwijls deed verlangen naar iets fris en prikkelends in de keel ipv het lauwe water uit mijn waterzak. De zere voeten en drie blauwe nagels die ik eraan heb overgehouden van de afdalingen, de knie die soms haast luidop protesteerde. De vreugde als ik bezweet en moe aankwam aan mijn hotel of pension. De praatjes met mensen die daarvoor open stonden. De goede en slechte dagen, het wonderbaarlijke medaillonneke gekregen van Greta en waardoor ik al jaren aan  een stuk geluk heb gehad met het weer.😉 de klompen die door Ed en Mieke werden achtergelaten als presentje aan de noord-zuidsplitsing.. Als ik naar het begin in Marktredwitz terug kijk, lijkt het een eeuwigheid geleden. Elke dag weer nieuwe zichten, nieuwe mensen en ervaringen ik kon het niet meer bijhouden, zoveel informatie.

Maar al bij al, ondanks alles een mooie tocht. De volgende tocht zou er één kunnen zijn met de fiets. Maar daar heb ik nog tijd voor, bij mij kan alles in een minuut veranderen. Voornaamste is nu thuis geraken en hopen dat ik nog welkom ben.😁

Zo, op de ICE trein naar Frankfurt, nog twee minuten en we vertrekken. Goed zo, want met de trein rijden is altijd een beetje hopen dat alles functioneert en dan ook nog op tijd. En ja hoor, klokslag 9:34 en we zijn weg voor een rit van 4 uur.

Tijdig in Frankfurt, overstap 53 minuten tijd. Een broodje met vlees en een grote koffie en dan ergens een plasje gaan doen. 14:29 Op spoor 19 verbinding naar Brussel-Noord. Aankomst Brussel  17:26.

15:31..aangekomen in Keulen. 12 minuten pauze.

16:41..aangekomen Luik-Guillemins

17:26 aangekomen in Brussel-Noord

17:44 trein naar Mechelen

18;21 Trein naar Sint-Niklaas

18-59 aankomst Sint-Niklaas Home again

Morgen nog eens kijken wat ik nog heb aan foto's, vandaag de luierik uitgehangen.🙂