Zaterdag 6 mei 2017

NH hotel
Avenida de Liberdade

Om 5 uur bed uit, om 6:30 gepakt en gezakt naar het station waar we de trein van 7:01 moeten hebben naar Berchem en vervolgens Zaventem Luchthaven aankomst 8:07. Ingecheckt gisteren en boardingpas al uitgeprint zodat we enkel naar de  bagagedrop moesten. Om 10:05 moesten we opstijgen maar dat werd een kwartier later en toch kwamen we stipt om 12:50 onze tijd aan. Bagage afhalen en taxi naar het hotel. En direct maakten we al kennis met de eerlijkheid van de doorsneechauffeur daar...men had ons vertelt dat de rit 15 a 18 euro kostte,  en de chauffeur zei zonder verpinken...27 euro. Ik ga maar geen drukte maken want op dat moment kennen die mannen natuurlijk enkel Portugees...Ik geef dus 30 euro maar blijf wel op mijn 3 euro wachten, en alweer heeft de kerel me zitten, in plaats van 3 geeft hij maar 1,5 Euro terug. Ik ben nu wel gewaarschuwd. Alles maar goed natellen in het vervolg. Maar snel over de schouder gesmeten want ik ga m'n dag niet laten verzuren door zo'n bedrieger. De kamer is een zeer ruime kamer met ruime badkamer, koffie, thee, bureau met stoel,  zetel en alle producten voor die van ons om te wassen en te smeren. Even uitblazen en dan gaan we een wandeling doen....vergeten vertellen hoe klein de wereld is, staan we in de luchthaven aan de beveiliging...komt daar ineens Martine..de dochter van een Nonkel van mij....aaaahhhh Edgard...die gingen naar Amerika. Om verder te gaan, te voet naar boven naar de Miradour de San Pedro de Alcantara met een prachtig zicht om vervolgens terug naar beneden te gaan richting rua augusta, een lange winkelstraat die naar het Praça do Comercia gaat. Op aanraden van Piet...onze beste buurman een plaatsje gezocht bij Casa Brasileira om daar te gaan genieten van heerlijke...wat zeg ik....overheerlijke pasteis de nata met koffie, na twee pasteis smaakten die nog steeds naar 'nog'. Man man man....Verder de hele straat uitgewandeld om aan de Taag uit te komen aan het enorme plein. Wat genieten van de gezellige drukte en het mooie weer en terug de straat in om dan te gaan genieten van pasteis de bakalhau...een aardappelpuree in een grote canelle gedraaid met kabeljauw en in een licht krokant korstje...man man man. Ik blijf hier wonen. Met de metro terug gekomen om af te stappen aan de halte Avenida bijna vlak aan het hotel. Al bij al een goede vijf uur onderweg geweest, moe en verzadigd van de Portugese lekkernijen ons naar de kamer  begeven in de rust van het hotel. Lange vermoeiende en mooie dag. Morgen andere boeiende dingen in het hoofd...dus nu maar wat rusten, blog afwerken, foto's proberen plaatsen en jullie een aangename nachtrust te wensen...20:30 hier, 21:30 in België. Hasta luego. 😘

Zondag 7 mei 2017

Rozen die klappen

Heerlijk geslapen, tot 6:50 met de badkamerachtergrondgeluiden van die van ons ontwaakt. Ontbijt zondag van 8 tot 12. Hebben we maar niet gedaan, van 8 tot 9 was tijd genoeg om uitgebreid te ontbijten.een enorm ontbijtbuffet wat het moeilijk maakte om wat te kiezen. Er zijn vele mensen die helemaal geen keuze hebben, en wij hebben moeilijkheden om te kiezen. Eerst het dak eens gaan verkennen met zwembad en bar....vooral de bar zal voor vanavond zijn. Om 9:30 vertrokken en om 19:00 waren we terug op de kamer. Stevige dag geweest. Via metro en te voet naar het St. Jorge fort getrokken, een prachtig zicht en mooie omgeving met veel bomen.....en toeristen. De pauwen kwamen er nog erger dan de duiven schooien om wat te eten. Daar toch een paar uur doorgebracht om vervolgens naar beneden te trekken...eerst de St Antoniuskapel en vervolgens de kathedraal bezocht. Dan een koffie gaan drinken met een pasteis Amelia  en nog wat die een andere versie had  en die best lekker was maar zonder nata...twee koffie en twee pasteis 4 euro en 20 cent....terug naar beneden want dat gaat hier allemaal berg op en af naar het Praça do Comércio. Verder doorgetrokken richting brug met volgend doel  Elevador de Bica...een tram die enkel diende om mensen op een gemakkelijke manier de steile hellingen te laten overbruggen. Steil dat dat is. De ingang voor de tram was verborgen achter een groene poort, dat...was even zoeken. Met een kaartje aangekocht en opgeladen in de metro kost dat 1,30...Los gekocht kost een biljet 3,70 of bijna drie maal zoveel. Goed en veilig aangekomen boven wandelden we naar het volgende doel, elevador Santa Justa..maar op weg naar daar beslisten we de befaamde tram 28 te nemen..die hebben we heen en weer genomen. En...we konden zitten..want soms komt die 28 voorbij stampvol vol geladen. Dan gingen we eindelijk naar het laatste doel..Santa Justa....stond daar een rij toeristen ( een mens vraagt zich af of Lissabon alleen uit toeristen bestaat) aan te schuiven dat het niet mooi meer was. Kom..we gaan eerst eten en dan komen we nog eens zien. Nougabollen, die rij was nog langer geworden. Niks aan de hand, dan maar ons dessert gaan eten bij Casa Brasileira...elk twee pasteis de nata met koffie. πŸ˜„ Dan was het wel mooi geweest...we verlangden naar wat rust en koelte. De metro ingesprongen voor 1 halte...uit de metro het hotel binnen gestrompeld waar mij de zware taak wachtte deze blog vol te kletsen, foto's op te laden van smartphone naar tablet en ondertussen was die van ons haar toilet aan het maken. Het was een mooie en warme dag....veel gezien in een aangename gezellige stad en gezien mijn haar geknipt was op coupe bijnavleespet, was mijn dak lichtjes verbrand...morgen maar 1 graad lager...zegge en schrijve 25 graden, misschien een cremeke op mijn tweede na belangrijkste lichaamsdeel smeren morgen. 😁 Moest er nog iets gebeuren op het dak...dat ik op weg naar de bar in het water zou vallen, zal ik zeker niet nalaten het te laten weten. Anders zou ik zeggen.....een prettige werkweek voor zij die nog niet op pensioen zijn, en voor de pensionistas, probeer jullie niet te vervelen. Slaap lekker en voor de stouterikken onder ons....handjes boven de lakens. 😴 Ondertussen ga ik aan de foto's beginnen. Hasta la proxima

Maandag 8 mei

Elevador Santa Justa

Ik goed geslapen, maar die van ons niet. Ik heb veel gesnurkt...heb ik altijd als ik 4 glazen wijn heb gedronken. Hetzelfde stevige ontbijt genieten als gisteren en rond 9:30 vertrokken naar het oceanário de Lisboa aan het Parque das Nações. Eerst wat gaan wandelen met prachtig uitzicht op de Vasco-da-Gamabrug. Dan besloten om de kabelbaan te nemen over het park met mooi uitzicht over de Taag. En dan met rasse schreden naar het ocenarium. Nog nooit gezien zulk een enorm aquarium. Enorm enorm enorm met vele soorten vissen van de kleinste tot de grootste haaien. Een zeer lelijke vis was de zonnevis, groot..plat en een kop om leder op te slaan. Deze was een kleine want die kunnen 3 meter lang worden en twee ton wegen. Een enorme verscheidenheid aan vissen ook tropische tot amfibieΔ—n, zeeotters, papegaaiduikers, pinguïns en veel meer. Het hele aquarium kon langs alle zijden bekeken worden door enorm hoge ramen. Gewoon een must als je in Lissabon komt. Dan buiten gekomen een prachtige waterval waar ik mooie foto's heb kunnen nemen om vervolgens naar het koopcentrum aan het metrostation te  gaan crossen. Wat we al snel beu waren. Terug de metro ingedoken richting halte Restauradore om daar de elevador te nemen naar het uitzichtpunt van San Pedro de Alcantara waar een gezellige drukte heerste om daar te genieten van sangria..tapas en broodje pata negra..een pina colada  en een glas versgeperst fruitsap uit drie fruitsoorten. Voldaan in vloeiend en vast opzicht dan maar te voet naar de elevador Santa. Justa met mooi uitzicht op het centrum. Met een wenteltrap naar het uitzichtpunt, en dan met een lift naar beneden. Dessert deze maal in de bekendste patisserie van Lissabon.  Confeiteria National. Twee koffie en twee taartjes voor de prijs van 6 euro 25. En dan beslisten we dat we moe en verzadigd waren. Om afgepeigerd  maar blij van al wat we gezien, gegeten en gedronken hadden om 20:30 het hotel binnen te stappen. 11 uur op schok geweest. Een zware, warme en heerlijke dag geweest...prachtige stad die bruist van het leven zonder overdonderd te worden van het volk.  Nu proberen wat foto's te plaatsen als er niet teveel volk op de wifi bezig is. Voor de rest wens ik iedereen een zalige nachtrust...zoals ik onszelf hetzelfde toewens. 😘😘😘

Dinsdag 9 mei

Elevador naar San Pedro de Alcantara zichtpunt

Vandaag was de bestemming Belém...het klooster, monument van de zeevaarders en de toren. Met tram 15 naar Belém in een half uur. Het weer deze morgen was betrokken maar de temperatuur was goed. De rest van de dag werd afgewisseld met zon,  en af en toe een kleine regenbui. Maar kom, de voorgaande dagen waren mooi. Aan het klooster moesten we voor de eerste keer aanschuiven, maar het ging vrij vlot. Mooie binnentuin en galerijen...refter en de kerk waren best mooi om te bezichtigen. Daarna naar het monument van de zeevaarders was echt wel indrukwekkend was..prachtige beeldengroep langs beide zijden van het monument, en we konden met de lift ook naar boven met als beloning een prachtig zicht. We wilden ook wel eens proeven van de pasteis de nata...de zgz originele, maar daar stond de een rij aan te schuiven dat mijn goesting al over was.we zullen wel naar Casa Brasileira trekken, die zijn daar ook heel lekker. Met de tram gekomen en met de bus terug..rond 15:00 terug in het centrum waar we dan ook gezwind onze portie pasteis de nata gingen genieten. Dan wilden we met de elevador naar boven, maar daar stond ook een lange rij dat we beslisten om trapsgewijs naar de oude wijk bairro alto te gaan. Boven gekomen een cocktail gaan drinken om te bekomen van de klim en dan na een korte zwerftocht door de wijk terug naar beneden. Onderweg gestopt om te gaan eten. Octopus met aardappelen in de pel en een salade met een iets wat niet te identificeren was overgoten met een witte wijn. Daarna nog een amandeltaartje en flan met koffie. De koffie kwam eerst...tegen dat die op was kwam mijn amandeltaartje en toen dat op was zat die van ons nog op haar flan te wachten..mevrouw...bent u de flan niet vergeten? O ja....sorry. de proffesionaliteit was effe ver te zoeken..ondertussen een praatje gedaan met een koppel met twee meisjes uit Montpellier die met een camper vanuit Faro vertrokken waren. Zo verdreven we de tijd wat tussen alles door. Ok..gegeten terug naar de rua Augusta nog wat winkeltjes gedaan en een paar inkopen gedaan, net voor we de metro instapten nog een mooie bui gekregen...maar gelukkig dat de metro uitgang vlak voor het hotel ligt. En dan wacht mij alweer die zware taak de blog te onderhouden. De foto's zullen voor morgen zijn. Nog wat voorbereidingen treffen om morgen een complete rugzak te hebben, wandelkledij klaar gelegd en die van ons gerust gesteld..ja hoor, ik breng je naar het vliegveld. Al was het weer wat wisselvallig...toch best een mooie en alweer een vermoeiende dag gehad. Morgen richting Porto...en vrijdag is het toeristje spelen voorbij. Laat ik van die twee dagen nog maar even genieten. Met deze...een goede nachtrust voor iedereen...en tot morgen dan maar. 😍😍😍😍😍

Woensdag 10 mei

Die van ons in de eetzaal aan 't koffiemachine

Ons laatste ontbijt hier, afrekenen en die van ons naar het vliegveld brengen waarna ik naar het Apolonia station moet om de trein naar Porto te nemen. Het waren vier aangename pasteis vullende dagen met veel zon en warmte. Soms best vermoeiend maar dat hoort erbij. De weersvoorspellingen voor vandaag en morgen zijn minder schitterend maar daarna zou het weer beteren en zonnig en warm worden tot 31 graden. Zweten geblazen dus. Ik zou zeggen...Die van ons vlot afgeleverd aan de luchthaven, terug de metro in om met 1 overstap in 50 minuten van de luchthaven naar het treinstation  Apolonia te sporen waar ik om 11 uur aankwam, de trein stond al klaar en ik had nog een half uur voor vertrek. Ondertussen een berichtje gekregen van die van ons dat haar vliegtuig vertraging had..nb het vliegtuig van de rode duivels. Men kreeg de kerosine niet opgepompt.  Met 1u40 vertraging is ze opgestegen, ik was bijna in Porto als zij opsteeg. In Porto aangekomen was het even zoeken naar de metro want nergens aangegeven..maar ik kan nog altijd mijn mond gebruiken. Aan een automaat geraakt...Geen Engels te vinden...maar een reddende engel in  nood kwam me helpen om een  kaartje te kopen met twee ritten. Meer heb ik niet nodig..1 voor het hotel en 1 voor vrijdag om buiten het centrum te geraken. Hij zette me ook ineens aan de juiste zijde aan  het juiste spoor. De metro in Lissabon was een stuk gemakkelijker. Maar alle wegen  leiden naar Rome. Uit de metro gekomen was het maar een paar minuten naar het hotel. Een mooi hotel met de oude stijl...alleen wat minder luxueus dan het NH in  Lissabon. Maar nog steeds mooi, al had ik een kelderkamer en kreeg ik de waarschuwing dat men nog aan het renoveren was met best wat geluidsoverlast...hopelijk werken die mannen niet te lang. πŸ˜„ Juist bericht gekregen dat  die van ons toch nog niet weg is. Dat is wel dikke pech.(tijd tussenπŸ˜…) Ondertussen is die van ons richting Toulouse gevlogen waar ze zullen bijtanken gezien de grote problemen met kerosine voorziening in Lissabon. Al goed dat ze een goed familielid heeft dat bereid is haar op te pikken op de luchthaven zodra ze er is, want dan zullen de treinen niet meer rijden. Ik wacht op verder nieuws van die van ons. Ondertussen lekker gaan eten in een restaurant juist naast het hotel...lekker en goedkoop. Kabeljauw met aardappelen in de schil en groenten overgoten met een glas wijn, en dessert met koffie voor 16 euro. Op m'n tablet naar een aflevering van de kampioenen gaan kijken...maar halverwege de aflevering begon ik in te dommelen...morgen verder kijken. Om 22:45 wakker geworden van een berichtje...die van ons om te zeggen dat ze eindelijk in Zaventem was aangekomen..Belgische tijd 23:45. Hopelijk moet ze niet bijbetalen omdat ze zo lang is onderweg geweest.Ocharme da kind. πŸ˜₯

Donderdag 11 mei

Om 6:15 ontwaakt wegens tijdig gaan slapen en goed uitgeslapen. Van het vroege uurtje gebruik gemaakt om foto's op te laden wat veel gemakkelijker en sneller gaat als er bijna niemand op de wifi bezig is. Vandaag de nodige voorbereidingen nemen, wat den toerist uithangen, mijn eerste stempel halen in de kathedraal en zeker passeren langs het Sao Bento station...moet prachtig betegeld zijn. Ok...Ik ben na het ontbijt in een wat protserige eetzaal met bijna allemaal 65 plussers...Ik zeg bijna allemaal met nadruk op BIJNA....πŸ˜ƒ naar buiten getogen..het regende, 100 meter verder een C&A binnen gegaan om even af te wachten, en na een 5tal minuten was het weer droog. Eerste panoramapunt was een parking met een fantastisch zicht op de Douro en de Luiz I brug. Van daar naar de kathedraal die stampvol zat met alles wat uit de bussen kwam geparkeerd aan de kathedraal. En..die kwamen juist allemaal naar buiten, een kwartier moeten wachten eer die bende buiten was en dan mijn eerste stempel gaan halen. Een mooie maar veel kleinere kathedraal dan die van Compostela. Nog een praatje gedaan met een Duitser die ook zijn stempel kwam halen en net als ik ook Cape Finisterre en Muxia meenam. Afscheidsgroet..buen camino. Nog wat de sfeer van de mensen en de kathedraal opgesnoven en dan richting Estacione Sao Bento, een oud station met in de inkomhal prachtige betegeling. En inderdaad prachtige grote taferelen in blauw-witte mozaïek. Dan naar het oude stadsgedeelte aan het water...Ribera. Een gezellige toeristische drukte met veel toeristen, meeuwen en duiven. De portoboten lagen in het water als decor en als vervoermiddel voor toeristen die alle zeven de bruggen van Porto eens vanonder wilden zien.me er ook een doosje met drie miniflesjes porto gekocht om in het geniep in de hotelkamer binnen te kappen.πŸ˜‹Ik kan moeilijk in Porto verblijven zonder porto te drinken. Tja, Ribera ligt beneden aan het water en ik wilde op de bovenste brug de Douro overstappen wat wil zeggen....jawel..ik moest terug naar boven, maar langs de andere zijde. Een nette klim bracht deze 40 plusser gezwind omhoog tot aan het bovenste deel van de brug waar ook de metro over komt. Onderweg kwam ik een meeuw tegen met de allures van een fotomodel die probleemloos foto's liet nemen in het gezelschap van iedereen die ermee op de foto wilde. Geen schaaltje voor geld noch geschooi voor eten kwam eraan te pas..de aandacht scheen genoeg voor deze meewerkende meeuw. Mooi zicht van boven op het Ribera stadsdeel. Rustig terug gewandeld richting Rua Santa Caterina. Op een winkelcentrum gestoten en daar ben ik  buffet gaan eten, je kan daar zelf nemen wat je wil. In mijn geval frieten met steak overbakken met kaas en groenten en een PepsiCola voor de som van 5,95 euro. En 't was nog te eten ook,  al was mijn schotel met kabeljauw van gisteren beter. Na 7 uren te hebben rondgezworven  door Porto begaf ik me naar de rust van mijn kamer in het Grande hotel Do Porto. Een wat in de tijd gebleven hotel met veel donker hout en een inrichting die wat aan Agatha Christie doet denken. Het kon in elk geval niet aan het niveau van het NH hotel in Lissabon..in de verste verte niet. Roerei zonder spek en worstjes uit blik...zwanworstjes vond ik voor een hotel dat deftige prijzen durft te vragen  best beschamend. En de koffie was koffie die uit een koffiemachine kwam..niks bonen gemalen, niet het minste schuim..een platte zwarte tas koffie. Gelukkig heb ik nog kunnen boeken aan 126 euro voor 2 nachten. Moest ik geboekt hebben twee weken ervoor zou me dat 350 euro gekost hebben. Of zoals ze bij de mediamarkt zeggen.....Ik ben toch niet gek! 😲 Neen, het heeft niet de status dat het zich wil aanmeten. Zelfs de wifi is met momenten van bedenkelijk niveau. Voor ik wegsafe moet ik eerst nakijken of er wel verbinding is of ik kan terug beginnen. Maar kom...morgen is in aankomst, dus stilaan alles nog eens checken..de rugzak en de route. Een klein wasje..en de foto's, jawel, voor morgenvroeg.

Vrijdag 12 mei Kom ik in actie

Vandaag begint de trekking naar Muxia, gedaan met het toeristische deel. Na het doornemen van de gids en de ervaringen van andere pelgrims over bepaalde gevaarlijke trajecten waarbij zelfs een vierbaansweg moet worden overgestoken middenberm inbegrepen, heb ik besloten dit stuk te overbruggen met de metro tot Maia. Daar moet ik het pad dan opzoeken om verder te wandelen tot Vilarinho, mijn bestemming vandaag. Maar eerst nog eens uitgebreid gaan ontbijten. Na het laatste luxueuze ontbijt naar de metro gestapt om richting Maia te rijden om daar de beginnen. De kerk vrij gemakkelijk gevonden..foto nemen en weg ben ik. De weg was vandaag weinig aangenaam..Geen natuur, langs de weg en door dorpen. In Portugal ligt een fortuin aan kasseiën, in de 68 jaar dat ik al op deze aardbol rondloop heb ik nog nooit zoveel kasseiën onder de voeten gehad. Een deel van de weg was in elk geval levensgevaarlijk..twee vakken, geen voet of fietspad en Portugezen die geboren kamikazes zijn. Ik denk te kunnen stellen dat 80% van de Portugezen waanzinnig worden zodra ze een stuur in de hand hebben. 1 keer moest ik me voor een vrachtwagen de muur in duwen, was ik blij dat die weg ten einde was.en een paar km voor mijn bestemming was een variant die via een klooster ging. Op het punt van splitsing kwam een Portugees me de raad geven de variant te nemen langs het klooster omdat de normaalroute  zo gevaarlijk was. Dank u lieve donkere Portugees. Een hele km voor mijn bestemming maakte ik voor de eerste keer kennis met onverharde weg door een bosje..ik rook zelfs groene dingen. Een hele km groen. Niet echt een aangename wandeling. Eindelijk kom ik dan in Vilarhino waar ik de weg vroeg naar Casa Lauren en de vriendelijke man tekende het uit..ik zo blij als wat..ja als wat? Toen bleek dat het niet juist was vroeg ik mezelf af waarom ik zo blij was geweest. In een klein supermarktje wat nectarine en worst gaan kopen en die wist het wel juist te tekenen.muchas gracias...Dan kom ik uiteindelijk aan Casa Laura en blijkt het daar volzet te zijn. Ze had me een  berichtje gestuurd onderweg met de vraag of ik vandaag kwam wat ik tijdens het wandelen niet gezien had natuurlijk. Gelukkig was er een vrouw die zelf ook een onderkomen had met drie kamers en waar ik dan kon slapen in een eigen kamer met eigen douche voor 12 euro ipv 10 euro. Daar aangekomen was er een vrouwelijke pelgrim uit Karlsruhe die voor de eerste maal zoiets deed. En er was nog een derde pelgrim maar die was weg. Geen wifi maar de blog zonder foto's kan ik met 1,5 gb wel klaar maken. Voor de foto's heb ik wifi nodig die in het restaurantje 100 meter verder beschikbaar zou zijn. De derde pelgrim is net binnen gekomen en is een Mexicaan van in de 20 ergens. Zo, ik ga maar eens douchen en een wasje slagen, en dan een stukje eten in het restaurantje verderop. Dat is gebeurd...goed gegeten, frieten met steak in championsaus  met een  salade, een caramelpudding en café Americano en een alcoholvrij bier..De hoofdschotel was 6 euro, dessert 0,80 cent...en de rest weet ik nog niet. Maar gezien de prijzen voor de hoofdschotel en dessert ga ik zeker niet achterover slaan. In eerder genoemd supermarktje betaalde ik voor 3 nectarine en een grote worst 1,92 euro. Zo, ik ga maar terug naar mijn kamer/huisje en wens jullie allen een goede nacht en een prettig weekeinde.  πŸ˜πŸ˜˜πŸ˜™πŸ˜š en...voor mijn eten en drinken heb ik alles tesamen 10,90 betaald.πŸ˜† Morgenvroeg ga ik er ontbijten, krijg ik er misschien nog geld bovenop.... en inderdaad, vandaag kwam ik in actie...mijn eerste dag op de weg...Tot morgen.