Trein Sint-Niklaas / Marktredwitz 19 mei 2018

07:02  /Sint-Niklaas           07:10   /Lokeren                              

07:15 / Lokeren                   08:04  /Brussel-Noord                 

08:34  /Brussel-Noord      11:30  /Frankfurt Hbf                   

11:54  /Frankfurt Hbf       14:04  /Nürnberg Hbf                   

14:37  /Nürnberg Hbf       15:53  /Marktredwitz

 

Vier overstappen - reisduur 8u51   

De Goldsteig 2018 Zuid/Noord route

Bij het openen van deze blog op een tablet (kleiner scherm) moet je naar 'menu' gaan (rechterzijde) waar alle submenu's zich tonen. Op een laptop krijg je normaal het volledige menu te zien.

Samenvatting... Na de eerste lange afstandswandeling de Eifelsteig (313 km), volgden De Moselhöheweg (225 km), De Camino van Lourdes naar Compostela (925 km), Het OLav'spad van Oslo naar Trondheim (650 km) en de Camino Portugues van Porto naar Muxia (445 km) ...dit jaar is de beurt aan de Goldsteig.. plus/minus (500 km) gezien de variante en afwijking naar Drachselried zal ik op het einde pas het exacte aantal afgelegde kilomters kennen dank zij mijn TomTom smartwatch,

De voorbereidingen beginnen uiteraard steeds met de vraag, welke etappes ga ik doen. In dit geval dus de hoofdroute van Marktredwitz tot aan Oberviechtach waar de route splitst in de Zuid en de Noord route. Ik neem dus de zuidroute tot kort voor Sankt Englmar waar ik op de Pröllerkam afwijk richting Noordroute. Via Viechtach, Drachselried en Schareben kom ik dan op de Noordroute, Die volg ik tot de GroBe Arber waar ik de variant neem via Zwiesel, Grafenau, Spiegelau, St Oswald om zo terug op de Noordroute te komen in Mauth, Daar wachten me dan nog vijf etappes tot Passau.

Tijdens de boekingen voor de overnachtingen bleek dat ik niet in Eck kon slapen wegens "ruhetag", daarom het uitwijken naar Drachselried. Boekingen vijf maand voordien? Ja hoor, om zeker te zijn dat ik steeds een slaapplek heb, ik passeer dikwijls in kleinere dorpjes, gehuchten met beperkte overnachtingmogelijkheden, en den deze speelt daarin graag op zeker. Tot nu toe zijn er 15 overnachtingen geboekt, de helft dus, met een prijs van 25 tot 60 euro 'zimmer und frühstuck.' Gemiddeld komt het tot nu toe neer op 40 euro per nacht wat best meevalt, Ik voorzie een budget van 80 euro per dag, en dat moet voldoende zijn.

 

Dinsdag 9 januari.

Alle boekingen zijn gemaakt. Problemen gehad met boeken rond Haunkenzell en het vlakbij gelegen Pilgramsberg. In geen van beide dorpen een overnachtingsmogelijkheid..zodat ik dan maar ineens naar Konzell stap van Wiesenfeld naar Konzell. Ook in Konzell beperkte mogelijkheid tot overnachten, het enige wat nog vrij was, was een wellness hotel 2,5 km buiten Konzell.Het Reibener Hof. Wel 80€, maar hoe dan ook, het gemiddelde wat ik over de 30 overnachtingen uitgeef aan overnachting met ontbijt bedraagt 43€. Ik hoef op deze tocht dus geen slaapzak mee te nemen, overal een bed met lakens. 👍.

Het treinticket voor 19 juni is ook al aangekocht met annulatieverzekering. 102€ in 1e klas. Hier maar twee overstappen, één in Frankfurt en één in Brussel Noord. Zo, de brute voorbereiding is afgewerkt..nu beginnen we aan de details te werken inzake de te volgen weg, eventuele bezienswaardigheden en de menu's in de hotels of gasthoven eens na te kijken..de innerlijke mens moet ook wat hé. 😙 

Ondertussen begonnen aan mijn training, gezien het slechte weer binnen bij fitness De Kracht. Mijn conditie is prima en kan ik onderhouden door de wekelijkse spinning. Ik richt me nu vooral op krachttraining. De benen, kuiten, borst en schouder, biceps en triceps, rug. De beenspieren zijn uiteraard de belangrijkste..krachtige benen zullen me ook gemakkelijker door de stijgende trajecten helpen. Maar ook de andere spieren zijn belangrijk..maw...evenwicht in spieropbouw. Want niet enkel de benen, maar ook de rug, schouders ed worden tijdens de tocht belast. Tevens doe ik nu wat aan mijn gewicht vóór ik vertrek. Minder kilo's meesleuren is minder belasting. Eens het wat beter weer gaat worden kan ik dan regelmatig de voeten gaan belasten door te wandelen.

Goede voorbereiding, is het halve werk.